The Witches of the Orient (2021)

  • dokumentti, historia, urheilu
  • 1t 40min

Dai Nippon Spinning -yhtiön naisten lentopallojoukkueen – tarkkaan ottaen yhtiön Kaizukan-tehtaan joukkueen – oli määrä tehdä 1950- ja 60-luvuilla urheilun historiaa: nuorista tehdas- ja toimistotyöntekijöistä, jotka joka päivä työvuorojen päätyttyä harjoittelivat vielä tuntikausia, kehittyi valmentajansa Hirofumi Daimatsun johdolla aikansa menestyksekkäin joukkue – sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Joukkueen kuuluisuutta todistaa mm. Cannesissa vuonna 1964 Kultaisen palmun voittanut Nobuko Shibuyan lyhytelokuva Chōsen (1963), joka näytti joukkueen rankat koulutusmetodit, Daimatsun ankarat otteet ja naisten halun kärsiä kehittymisen vuoksi – sekä joukkueena että yksilötasolla.

Joukkue on ilmiönä legendaarinen – mutta keitä nämä nuoret naiset olivat, kuten joukkueen kapteeni Masae Kasai, tai Emiko Miyamoto, aikanaan maailman paras hyökkäyspelaaja? Heistä on kirjoitettu tuskin mitään, saatikka että he olisivat itse mitään kirjoittaneet. Yli puolen vuosisadan ajan he olivat ennen kaikkea symboleja ja esikuvia – sitä mistä esimerkiksi koko naisurheilun mangakulttuuri oli tehty. Kunnes Julien Faraut tuli ja halusi tietää, mitä yhä elossa olevilla pelaajilla oli omasta elämästään ja jälkeensä jättämästään perinnöstä sanottavana. Sen hän punoi yhteen pelaajien vimmaa ja nöyryyttä dokumentoivan mahtavan aineistomäärän kanssa. 

Julien Faraut (s. 1978) oli ammattijääkiekkoilija, kunnes hänestä tuli INSEP:n (Institut national du sport, de l’expertise et de la performance) 16 mm:n elokuvakirjaston johtaja. Tuota aineistoa lähtökohtanaan käyttäen Faraut on tehnyt toistakymmentä lyhyttä ja pitkää elokuvaa sekä installaatioita, jotka esseenomaisesti, toisinaan leikkisästi, tutkiskelevat eri urheilulajeja kuten rugbya (Perspectives rugbystiques, 2007), miekkailua (Phrases d’armes, 2010) tai brasialaista ju-jutsua (JJBallet, 2015) sekä urheilijoita kuten John McEnroe (L’Empire de la perfection, 2018) ja tapahtumia, kuten Pariisin ensimmäisiä olympialaisia (Paris Jeux t’aime, 2004). Töölön näkökulmasta hänen tärkein työnsä on tietysti Regard neuf sur Olympia 52 (2013). (Olaf Möller)

Director

Julien Faraut

Screenplay

Julien Faraut

Cinematography

Yutaka Yamazaki

Editor

Marie Pascaud

Music

Jason Lytle

Music

K-Raw

Kieli

japani

Tekstitys

English

Maa

Ranska

Tuotantoyhtiö

UFO Production

Bonusmateriaali

The Witches of the Orient - Olaf Möller introduction
7min

Olaf Möller esittelee elokuvan