This Is Not a Burial, It’s a Resurrection (2019)

  • Lemohang Jeremiah Mosese
  • 2h 0m

Ohjaaja Lemohang Jeremiah Mosesen haastattelun pääsee katsomaan joko käynnistämällä elokuvan ja valitsemalla oikean ylänurkan valikosta “Included Extras” tai alempaa tältä sivulta kohdasta “Bonus Content”. Olaf Möller haastatteli Mosesea Sodankylän elokuvajuhlia varten Berliinissä toukokuun 2020 lopulla.

This Is Not a Burial, It’s a Resurrection, viime vuoden Venetsian elokuvafestivaalin sivupalkkiin piilotetusta elokuvasta tulikin tapahtuman suurin yllätys. Lemohang Jeremiah Mosesen varhaisen pitkän fiktion keskiössä on yksi progressiivisen 1900-luvun keskeisistä myyteistä / motiiveista: patoallas ja sen myötä maiseman uudelleenmuokkaus, mikä yleensä tarkoittaa kylien jäämistä veden alle.

Tämä on väkevä aihe erityisesti Lesothossa Etelä-Afrikan ollessa osin riippuvainen erillisalueen vesivarannoista – ja on siksi toistuvasti osoittautunut olevansa hyvin altis sotimaan rajojensa sisällä olevan pienen valtion kanssa. Mutta tämä ei Mosesea kosketa. Hänen mielenkiintonsa kohdistuu perinteisten elämäntapojen tuhoutumiseen, yhteisöihin jotka voivat hyvin sellaisina kuin ovat ja missä ne ovat, eikä niitä yksinkertaisesti voi jonnekin muuanne siirtää.

Tässä elokuvassa vanha nainen, joka on menettänyt siirtotyöläispoikansa Etelä-Afrikan kaivoksille, oivaltaa kaikkinielevässä surussaan (josta löytyy vakavia itsetuhoisia taipumuksia), kuinka syvästi hänen olemassaolonsa on kiinni tässä tietyssä maa-alueessa – jota hän näin ollen ei yksinkertaisesti halua enää jättää, luoden näin ongelmia paikallisille poliitikoille joiden täytyy evakuoida kylä ennen vesimassojen saapumista, naisen näin valaen maanmiehiinsä uutta ylpeyttä ja itsetuntoa, yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tunteet, kuten saamme nähdä, voivat kaataa hallituksia, kun ne jaetaan kollektiivisesti ja toimitaan niiden mukaisesti… (Olaf Möller)

Hlotsessa vuonna 1980 syntynyt Lemohang Jeremiah Mosese lähti pohjoisesta Lesothosta opiskelemaan Etelä-Afrikan Vapaavaltion provinssissa sijaitsevaan Bloemfonteinin yliopistoon, missä hän ensi kertaa osallistui elokuvantekoon (opintojen ulkopuolella tietenkin). Lesothoon palattuaan Mosese teki kiintoisasti nimetyn ensimmäisen fiktiivisen pitkän elokuvansa Tears of Blood (2007), jota hän mieluummin muistelee pelkkänä oppimiskokemuksena. Muutaman lyhytelokuvan jälkeen, joista Loss of Innocence (2008) esitettiin Berlinalessa neljä vuotta myöhemmin, Mosese palasi pitkän elokuvan pariin Saksassa kuvatulla For Those Whose God Is Dead (2013). Vielä muutaman lyhytelokuvan tehtyään Mosese löi itsensä kansainvälisesti läpi vuonna 2019 tuplatällillään Mother, I Am Suffocating. This Is My Last Film About You (2019), essee-elokuvalla, ja This Is Not a Burial, It’s a Resurrection (2019). Nykyään hän elelee Berliinissä.

Screenwriter

Nadja Dumouchel

Cinematography

Pierre de Villiers

Production Designer

Leila Walter

Costumes

Nao Serati

Sound

Daniel Caleb

Sound

Colin Daniel

Music

Yu Miyashita

Producer

Cait Pansegrouw

Producer

Elias Ribeiro

Language(s)

Sesotho

Subtitle(s)

English

Bonus Content

1/2 Q&A / Keskustelu: director Lemohang Jeremiah Mosese & Olaf Möller

Olaf Möller haastattelee ohjaaja Lemohang Jeremiah Mosesea Berliinissä toukokuussa 2020.

2/2 Q&A / Keskustelu: director Lemohang Jeremiah Mosese & Olaf Möller

Olaf Möller haastattelee ohjaaja Lemohang Jeremiah Mosesea Berliinissä toukokuussa 2020.

Our Main Sponsors